Jos maatilalla on tehty sukupolven vaihdos ja tilalle on tehty mökki ja kauppakirjassa on maininta että tehty kiinteistö on sisarten yhteiskäytössä. Nyt kun…

Kysytty

Jos maatilalla on tehty sukupolven vaihdos ja tilalle on tehty mökki ja kauppakirjassa on maininta että tehty kiinteistö on sisarten yhteiskäytössä. Nyt kun isäntä on kuollut niin tila on vaimon ja perillisten alla voiko perikunta kieltää vainajan sirten käyttää kyseistä mökkiä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymäsi asia on hieman kinkkinen. Vastausta siihen ei saa suoraan lakikirjoista vaan pitää olla perehtynyt lakiasioihin. Kysymältäni asianajajalta sain yleisenä vastauksena, että asiassa voidaan lähteä siitä näkemyksestä, että kauppakirjassa on sitouduttu/sovittu siitä, että kiinteistö on sisarten yhteiskäytössä eli annettu käyttöoikeus. Jos kauppakirjassa ei ole sanottu, että isännän kuolema muuttaisi tilannetta, niin hänen mielestään perikunnalla ei olisi oikeutta kieltää käyttöoikeutta. Hänen mukaansa vainajan perikunta ei yleensäkään saa parempaa oikeutta kuin vainajalla oli elinaikanaan.

Suosittelen Sinulle kuitenkin, että menet kauppakirjan ym. asiaan liittyvien paperien kanssa käymään asianajajan luona, jolloin saatte varmasti oikean juuri teitä koskevan vastauksen.

Arja