Otsikko
Jos joutuu korvaamaan dvd levyn, eli joutuu maksamaan myös tekijänoikeudet, niin koskeeko se vain yhtä levyä, vai saanko kaikki levyt. vai onko tekijänoikeus…

Kysytty

hei,
jos joutuu korvaamaan dvd levyn, eli joutuu maksamaan myös tekijänoikeudet, niin koskeeko se vain yhtä levyä, vai saanko kaikki levyt. vai onko tekijänoikeus vain yhtä levyä koskeva. Vai jos jostan dvd + tekijänoikeuden, niin onko kirjastolla enää oikeutta lainata muita samaa levyä (kopiota) muille, eli jääkö oikeudet sitten minulle.
Vai saanko ostaa kaupasta teille samanlaisen dvd-levyn?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kadonnutta DVD-levyä ei voi korvata ostamalla kaupasta samanlaisen, vaan se täytyy korvata maksamalla korvaushinta kirjastoon.

Kirjasto maksaa jokaisesta hankkimastaan DVD-levystä myös tekijänoikeusmaksuja, mutta niiden maksaminen ei tietenkään tarkoita, että tekijänoikeudet sinänsä siirtyisivät minnekään. Maksamalla tekijänoikeusmaksut kirjasto vain hankkii luvan kyseisen DVD:n kirjastokäyttöön. En siis oikein ymmärrä, mitä tarkoitat kysymykselläsi siitä, jäävätkö oikeudet sinulle. Korvaamassasi levyssä itsessään tietysti periaatteessa säilyvät kirjastokäyttöoikeudet, mutta koska levy on joko kadonnut tai turmeltunut, tällä ei ole merkitystä.