Jos joku on ehdolla vaaleissa jonkin puolueen sitoutumattomana ehdokkaana, tarkoittaako tämä sitä, että ei ole sen puolueen jäsen, vai mitä?

Kysytty

Jos joku on ehdolla vaaleissa jonkin puolueen sitoutumattomana ehdokkaana, tarkoittaako tämä sitä, että ei ole sen puolueen jäsen, vai mitä?

Vastaus

Vastattu

Vaaleissa voi olla ehdokkaana olematta kyseisen puolueen virallinen jäsen. Tällaiset ehdokkaat käyttävät yleensä nimensä perässä merkintä "(sit.)". Usein, mutta eivät suinkaan aina esimerkiksi monet julkkikset ovat tällaisia sitoutumattomia ehdokkaita. Periaatteessa on myös mahdollista, että useat puolueisiin sitoutumattomat ehdokkaat solmivat teknisen vaaliliiton keskenään, jolloin kaikki ehdokkaat ovat sitoutumattomia.

Heikki Poroila