Otsikko
Jos istuva presidentti kuolee kesken kauden, nouseeko presidentiksi toisen kierroksen kakkonen, eli toiseksi eniten ääniä saanut, vaiko nouseeko presidentiksi…

Kysytty

Hei!
Jos istuva presidentti kuolee kesken kauden, nouseeko presidentiksi toisen kierroksen kakkonen, eli toiseksi eniten ääniä saanut, vaiko nouseeko presidentiksi istuvan presidentin puolueen jonkinlainen "varaehdokas"?

Vastaus

Vastattu

Suomen perustuslaki toteaa, että "Jos presidentti kuolee tai valtioneuvosto toteaa hänet pysyvästi estyneeksi hoitamaan presidentintointa, on niin pian kuin mahdollista valittava uusi presidentti...... Tasavallan presidentin ollessa estyneenä hänen tehtäviään hoitaa pääministeri tai tämänkin ollessa estyneenä pääministerin sijaisena toimiva ministeri."

Edellisen presidentinvaalit hävinneet ehdokkaat ovat vaalien jälkien tavallisia kansalaisia. Heillä ei ole mitään virallista asemaa. Presidentinvaali poikkeaa muista vaaleista siinä, että varasijoja ei ole. Jos presidentti kuolee tai on muuten estynyt noitamaan virkaansa, pääministeri (tai tämän sijainen) hoitaa presidentin tehtäviä kunnes uusi presidentti valitaan. Näin tapahtui Suomessa vuonna 1981.

Lähteet:

Suomen perustuslaki

Tasavallan presidentin kanslia - presidentin valinta