Jos ikääntymisen ja sen aiheuttamien muutosten vuoksi on vaikeuksia lukea normaalikokoista tekstiä, mistä voi tarkistaa löytyykö esim. Hellevi Poudan Juha…

Kysytty

Jos ikääntymisen ja sen aiheuttamien muutosten vuoksi on vaikeuksia lukea normaalikokoista tekstiä, mistä voi tarkistaa löytyykö esim. Hellevi Poudan Juha Mieto-kirjaa suurempitekstisenä kirjana? Entä miten pääsee lukemaan äänikirjoja, jos suurempitekstisetkään kirjat eivät auta?

Vastaus

Vastattu

Mieto-kirjasta ei ole ainakaan vielä ilmestynyt isotekstistä versiota. Isotekstisiä kirjoja ilmestyy nykyisin kovin vähän. Kustantajalta (Karisto) voi tietysti tiedustella, onko sellainen ilmestymässä. Kirjasta on ilmestynyt e-kirjaversio, mutta sitä ei ole ainakaan vielä kirjastojen valikoimissa. E-kirjaa lukiessa tekstiä voi suurentaa tarpeen mukaan.

Suosittelen kuitenkin äänikirjaa. Jos asiakkaan näkökyky on heikentynyt ja normaalin tekstin lukeminen on hankalaa, kannattaa kysellä Celia-palvelusta. Sen avulla pääsee kuuntelemaan äänikirjoja laajasta Celianet-kokoelmasta. Myös kyseinen Mieto-kirja kuuluu Celianet-kokoelmiin. Jos asiakkaalla on tietokone ja Internet-yhteys tai älypuhelin, äänikirjoja pääsee valitsemaan ja kuuntelemaan suoraan verkosta. Toinen vaihtoehto on cd-asiakkuus, mikä tarkoittaa sitä että asiakas solmii äänikirja-asiakkuuden kirjastossa ja saa kuukausittain kotiin cdlevyjä postin kautta. Celia-asiakkauudesta kannattaa kysellä omasta kirjastosta.

https://www.celianet.fi/