Uimalla Suomesta Ahvenanmaalle

Kysytty

Jos haluaisin päästä manner-Suomesta Ahvenanmaalle uimalla, mikä olisi pisin yhtäjaksoinen matka, minkä joutuisin uimaan?

Vastaus

Vastattu

Suomen ja Ahvenanmaan välille ei ole vakiintunut pysyvää uintireittiä, joten matkalle lähtijän täytyisi suunnitella sellainen itse. Reitin suunnittelun apuna ja eri saarten välimatkojen mittaamiseen kannattaisi käyttää voimassa olevia merikarttoja, joiden tiedot löytyvät Liikenne ja viestintäviraston merikartat-sivulta. Saaristomeren merikarttoja löytyy Suomen kirjastoista, ja niitä voi tarvittaessa vaikka kaukolainata. Reittisuunnittelun apuna voisi käyttää myös esimerkiksi Saaristomeren ja Raumanmeren Reittikirjaa (isbn 978-952-67564-7-9), joka on lainattavissa myös Jyväskylästä.

Ruotsalainen urheilijakaksikko Simon Börjeson ja Rasmus Regnstrand uivat ja juoksivat Ruotsista Ahvenanmaan kautta Suomeen vuonna 2015. Heidän reittisuunnitelmastaan löytyy tietoa esimerkiksi Saaressa-blogista. Sen mukaan pisin uintimatka oli 14 km päivässä, mutta se tehtiin Ruotsin ja Ahvenanmaan välillä. Suomen puolella miehet uivat saaresta saareen, mutta en löytänyt tarkempaa tietoa, mikä heillä siellä oli pisin yhtäjaksoinen uintimatka. Seitsemännelle päivälle heillä oli luvassa uintia 10 km ja juoksua 42 km, mutta en tiedä, oliko uinti yhtäjaksoista. Kaksikon matkasta voi kuunnella podcastin (ruotsiksi), tai lukea siitä esimerkiksi Hufvudstadsbladetin jutun (ruotsiksi).

Uintimatkalle lähtijän kannattaa ottaa mukaan myös veneellä liikkuva tukijoukko, joka huolehtii uimarin turvallisuudesta ja ruokahuollosta, sekä auttaa esimerkiksi suunnistamisessa. Eipä sitten muuta, kuin uintimatkaa suunnittelemaan!