Jos äiti on veriryhmältään A ja isä on veriryhmältään AB voiko lapsesta tulla O veriryhmältään?

Kysytty

jos äiti on veriryhmältään A ja isä on veriryhmältään AB voiko lapsesta tulla O veriryhmältään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lapsen veriryhmä voi olla O vain jos hän kummaltakin vanhemmaltaan perii resessiivisen, ei-dominoivan alleelin. Kysyjän esimerkissä isän veriryhmässä on kaksi dominoivaa alleelia, joten O-ryhmä ei ole mahdollinen. Lapsen veriryhmä on todennäköisesti joko A, AB tai B.

O-veriryhmän lapsen vanhemmat voivat olla veriryhmältään joko A, B tai O, mutta eivät AB. Veriryhmä O on aina alisteinen, ei-näkyvä suhteessa muihin. Tässä vielä kaavio selvennykseksi:

Vaihtoehto a)
äiti isä
AA AB

lapsi voi olla AA,AB,AA tai AB
eli 50% todennäköisyydellä joko A tai AB

Vaihtoehto b)
äiti isä
AO AB

lapsi voi olla AA, AB, AO tai BO. Veriryhmä O on aina resessiivinen, joten lapsen veriryhmästä tulee 50% todennäköisyydellä A, 25% todennäköisyydellä AB ja 25%todennäköisyydellä B.

Lukion biologian kirjoista tai tietosanakirjoista asian voi vielä tarkistaa.