Otsikko
Jokunen vuosi takaperin luin jostakin kirjasta, jossa oli lueteltu suomalaisia nykyisiä ja/tai entisiä sähkölaitoksia. Kirjan loppupuolella oli kerrottu…

Kysytty

Jokunen vuosi takaperin luin jostakin kirjasta, jossa oli lueteltu suomalaisia nykyisiä ja/tai entisiä sähkölaitoksia. Kirjan loppupuolella oli kerrottu yhtiöstä nimeltä "ETULINJAN VOIMA"

Kyseessä oli Karjalan Kannaksen suunnalla oleva koski, johon tehtiin väliaikainen voimalaitos sota-aikana.
"Pioneerit rakensivat padon ja raivasivat joki-uomaa, sähköturbiini tilattiin tampellan konepajalta, pato rakennettiin puusta ja laitos tuotti sähköä sotaväelle lähialueelle"

Tämmöistä muistan lukeneeni. Saattoi olla myös kuva.

Mutta kysymys onkin, että Mikä kirja se oli? Kuka oli tekijä?
Olis kiinnostusta lukea uudestaan ja tutkia asiaa enemmän.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olemme yrittäneet selvittää useasta eri lähteestä (esim. Lappeenrannan maakuntakirjasto ja Sener), mikä kirja voisi olla kyseessä. Valitettavasti antamillasi tiedoilla ei tunnu löytyvän mitään teosta.