Joensuun seudun 1800-luvun alkupuolelta olevassa kartassa on väitteen mukaan Linnunlahti ja Linnunniemi merkitty nimillä Linnalahti ja Linnaniemi. Onko jokin…

Kysytty

Hei!
Joensuun seudun 1800-luvun alkupuolelta olevassa kartassa on väitteen mukaan Linnunlahti ja Linnunniemi merkitty nimillä Linnalahti ja Linnaniemi.
Onko jokin muu selitys mahdollinen kuin kartanpiirtäjän kirjoitusvirhe, eli vanhan vesireitin varrella olevan linnoituksen mukaan nimetyt paikat?

Vastaus

Vastattu

Nopealla silmäilyllä näille 'linna'-alkuisille nimityksille ei Joensuuta käsittelevästä kirjallisuudesta tunnu löytyvän selitystä. Lähteissä toistui useaan otteeseen kaksi eri karttaa: vuoden 1848 asemakaava, jossa Linnunlahti on muodossa 'Linnalaks', sekä Jakob Richard Steniuksen piirtämä karttaluonnos Joensuusta v. 1840-1848, jossa esiintyy nimitys 'Linnaniemi'. Kirjoitusvirheestä siis tuskin on kyse, vaan pikemminkin paikan ruotsinkielisen nimen 'Linnalax' mukailemisesta. Joensuun ruotsinkielisiä paikannimiä on käsitelty tässä opinnäytteessä v. 2019: https://epublications.uef.fi/pub/urn_nbn_fi_uef-20190586/urn_nbn_fi_uef…. Tekijän mukaan nimen Linnalax etymologia on epäselvä.