Jo edesmennyt kolleegani Hilkka Salminen kertoi vuonna 1974, että Jyväskylän yliopiston kirjastossa pääsee näkemään vanhat ylioppilastutkinnon arvosanat. Onko…

Kysytty

Jo edesmennyt kolleegani Hilkka Salminen kertoi vuonna 1974, että Jyväskylän yliopiston kirjastossa pääsee näkemään vanhat ylioppilastutkinnon arvosanat. Onko näin? Haluaisin tietää minun suomen kielen taitoani moittineen henkilön yo-arvosanat.
Siis , onko tällaisia, vanhoja tietoja saatavissa? Lehdistö ainakin kaivaa poliitikkojen arvosanat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen ylioppilastutkintolautakunta pitää yllä ylioppilastutkintorekisteriä, jossa tiedot säilytetään pysyvästi. Rekisteristä on säädetty laissa (Laki opiskelijavalintarekisteristä, korkeakoulujen valtakunnallisesta tietovarannosta ja ylioppilastutkintorekisteristä, 18.12.1998/1058, 2 luku): http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19981058#L2P7

Tietojen luovuttamisesta sanotaan näin: "Ylioppilastutkintolautakunta saa luovuttaa julkaistaviksi ylioppilastutkinnossa hyväksyttyjen nimet. Ylioppilastutkintorekisterin tietojen luovuttamiseen sovelletaan muutoin, mitä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa säädetään. (22.4.2016/279)" (Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta: 21.5.1999/621). Oppilaan ja kokelaan koesuorituksia sisältävät asiakirjat ovat tämän lain mukaan salassa pidettäviä.

Jyväskylän yliopiston omista rekistereistä kannattaa kysyä suoraan yliopiston kirjastosta.