Otsikko
Jenkkileffoissa pidetään oikeudessa käsi raamatun päällä ja vannotaan. Liittyykö raamattu/uskonto tähän kuitenkaan? Mitä jos on ateisti?

Kysytty

Jenkkileffoissa pidetään oikeudessa käsi raamatun päällä ja vannotaan. Liittyykö raamattu/uskonto tähän kuitenkaan? Mitä jos on ateisti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yhdysvalloissa vala on katsottu uskonnolliseksi toimitukseksi, jonka kukin saa tehdä oman uskontonsa mukaisia muotoja sekä menoja noudattaen. Ne, jotka uskonnollisista tai uskonnottomista syistä eivät tahdo tehdä valaa, voivat antaa valanveroisen vakuutuksen. (Uskonnonvapaus ja valapakko, katsaus valakysymyksen vaiheisiin uusimmalla ajalla. K.K Aro, Helsinki 1914.)Näin ollen ateistien ei siis tarvitsisi vannoa valaa, vaan he voisivat antaa vakuutuksen, jota ei katsota uskonnolliseksi.