Otsikko
Jean M. Untinen-Auelin kirjasarjassa Maan lapset päähenkilö Ayla tapaa elämänsä miehen, jonka kanssa he rakastuvat, rupeavat toistensa puolisoiksi, saavat…

Kysytty

Jean M. Untinen-Auelin kirjasarjassa Maan lapset päähenkilö Ayla tapaa elämänsä miehen, jonka kanssa he rakastuvat, rupeavat toistensa puolisoiksi, saavat tyttären ja elävät yhdessä pariskuntana. Minua ihmetyttää kirjasarjassa olevat (ainakin minusta) melko lukuiset seksikohtaukset ja erityisesti Aylan puolison peniksen ison koon korostaminen. Minua kiinnostaisi tietää, että miksi kyseiseen kirjasarjaan on täytynyt lisätä niin kovasti tämän pariskunnan seksuaalielämän kuvauksia. Vaikka se kuuluukin ihmisten elämään, niin niiden kuvausten määrä pilaa muuten hyvän kirjasarjan, kun tuntuu että joka välissä Aylan pitää lemmiskellä puolisonsa kanssa. Tulen henkilökohtaisesti vaivautuneeksi lukiessani tällaisia kuvauksia muiden seksielämästä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Emme voi tietää fiktion kirjoittajan syvimpiä tarkoituksia, mutta tässä tapauksessa taustalla on ainakin ollut pyrkimys kuvata jääkauden aikana eläneitten ihmisten elämää sen kaikilta puolilta. Kirja on fiktiivinen, mutta kirjoittaja on perehtynyt myös arkeologisiin löytöihin, joita on sitten käyttänyt hyväksi.

On mahdollista, että seksuaalisten kuvausten suuri määrä johtuu yksinkertaisesti siitä, että sillä on pyritty lisäämään kirjojen kiinnostavuutta ja myyntiä. Tällaisen todistaminen on tietysti hyvin vaikeata, ellei kirjailija tai kustantaja suoraan myönnä asiaa. Muistan itse, että jo 1980-luvulla asiasta käytiin keskustelua, kun suomennokset julkaistiin (1980, 1982, 1985 jne). Olin tuolloin töissä tavallisessa kunnankirjastossa ja tiedän, että kirjat olivat erittäin suosittuja. Minulle syntyi tuolloin käsitys, että osa lainaajista arvosti juuri näitä avoimia ja runsaita seksikuvauksia. Todennäköisesti kiinnostus olisi jäänyt paljon vähäisemmäksi, jos seksikohtausten synnyttämää kohua ei olisi ollut.

Yleisellä tasolla voi tietysti todeta, että jos seksikuvaukset kirjallisuudessa vaivaannuttavat, kannattaa niitä pyrkiä välttämään. Meidän ihmisten suhtautuminen asiaan vaihtelee hyvin paljon ja kaikille tietysti kirjoitetaan. Se, mikä määrä seksiä on kaunokirjallisuudessa sopiva, on vahvasti henkilökohtainen asia. Sitä ei kukaan ulkopuolinen pysty arvioimaan, joten vastuu jää lukijalle itselleen.

Heikki Poroila

0 ääntä

Kommentit

Vaikka onkin pääasiallisesti historiallinen romaanisarja, Maan lapset kuuluu vahvasti myös romantiikkakirjojen genreen, jolloin runsaita seksikohtauksia voidaan pitää genrelle ominaisena piirteenä.