Jatkosodassa rintamalla toimi Viihdytysjoukkue. Isäni ja setäni olivat mukana jonglööritaiteilijoina. Onko kukaan kirjoittanut teosta tai muistelmaa…

Kysytty

Jatkosodassa rintamalla toimi Viihdytysjoukkue. Isäni ja setäni olivat mukana jonglööritaiteilijoina. Onko kukaan kirjoittanut teosta tai muistelmaa viihdytysjoukoista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sodan aikaisista viihdytysjoukoista löytyy muutamia kirjoja. Viljo Korpelan kirjassa Niin se on poijaat (WSOY, 1991) on yksi luku sirkustoiminnasta sodan aikana otsikolla Tivoli sotatoimi-alueella. Sodan ajan viihdytyskiertueista kertoo Maarit Niiniluoto kirjassaan On elon retki näin ( Karisto, 1994) ja vääpeli Ryhmystä löytyy Heikki Eteläpään kirja Jees teatteria- sanoi vääpeli Ryhmy: sotateatterit 1941-1944 ( Edita,2002). Einari Kukkonen on kirjoittanut sota-ajan iskel-mästä kirjoissaan Äänisen aallot: Suomalaisen levylaulun vaiheita sotavuosina 1940-1944 ( Kustannuskolmio, 2002) ja Elämää juoksuhaudoissa: suomalaisen levyiskelmän vaiheita 1940-1944 (Kustannuskolmio, 1985). Sota-ajan Rintamateatterissa näyttelivät mm. Eeva-Kaarina Volanen, Kaarlo Halttunen, Kauko Käyhkö, Oke Tuuri ja Sakari Halonen. Näyttelijöiden elämänkerroista voisi löytyä kertomuksia viihdytyskiertueista.

Lähde: Sodassa koettua 4: Yhdessä eteenpäin, toimittanut Martti Turtola.. et al ( Weiling Göös, 2009)

Kirjojen saatavuustiedot osoitteessa

http://www.helmet.fi/screens/mainmenu.html