Jatkosodan (ja tavosodan) aikana on tietojeni mukaan toiminut Kiuruvedellä Heinäkylässä Ruutanan koululla toiminut sotilaiden koulutuskeskus. Mistä voisin…

Kysytty

Jatkosodan (ja tavosodan) aikana on tietojeni mukaan toiminut Kiuruvedellä Heinäkylässä Ruutanan koululla toiminut sotilaiden koulutuskeskus.
Mistä voisin löytää tietoja tästä kekuksen toiminnasta.
Ko. koulun johtokunnan pöytäkirjoissa on kerrottu koulun luovuttamisesta tähän käyttöön.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kiuruvedellä toimi 18.6.1941-25.10.1942 Jalkaväen koulutuskeskus 14 (Jv.koul.K 14). Koulutuskeskuksen sotapäiväkirjat ovat säilyneet, ja niistä saa melko tarkan kuvan keskuksen toiminnasta. Digitoidut koulutuskeskuksen alaosastojen sotapäiväkirjat löytää kätevimmin Sotasampo-palvelun kautta. Koulutuskeskuksella oli myös oma lyhytikäinen lehtensä, jonka numerot ovat käytettävissä vapaakappalekirjastoissa. Omaa historiikkia koulutuskekuksella ei ole, mutta yleisellä tasolla jatkosodan aikaisten koulutuskeskuksien toimintaa kuvataan esimerkiksi teoksessa Suomen sota 1941-1945: 9, Merivoimat, ilmavoimat, kotijoukot ja naisjärjestöt. Helsinki, Sotateos 1960.