James Joyce:n novellista Odysseya. Kuka oli mies joka myi ilmoituksia ja rakasti paistettuja munaisia. Muistaisin, että Goerge Smiley ? Vai olenko väärässä mie…

Kysytty

James Joyce:n novellista Odysseya. Kuka oli mies joka myi ilmoituksia ja rakasti
paistettuja munaisia. Muistaisin, että Goerge Smiley ? Vai olenko väärässä mie-
hessä ? Kuka oikea ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on aivan ilmeisesti "Odysseuksen" toinen päähenkilö eli Leopold Bloom, joka on
ammatiltaan ilmoitustenhankkija. Romaanin toisen luvun alussa kerrotaan, että Bloom syö mielellään sisäelimiä, varsinkin munuaisia. "Kaikkein eniten hän piti grillatuista lampaanmunuaisista, jotka jättivät vienosti tuoksahtavan virtsanmaun hänen kitalakeensa."