Otsikko
Jäljitän 1970-luvulla lukemaani nuortenkirjaa, joka mahdollisesti sijoittui Etelä-Eurooppaan. Kirja kertoi nuoresta pojasta, enkä siitä muuta muista kuin että…

Kysytty

Jäljitän 1970-luvulla lukemaani nuortenkirjaa, joka mahdollisesti sijoittui Etelä-Eurooppaan.

Kirja kertoi nuoresta pojasta, enkä siitä muuta muista kuin että hän kutsui kovempiosaisen ystävänsä hienoon kotiinsa kylään.

Ystävä istui pölyisissä vaatteissaan nuoren päähenkilömme kodin hienolle sohvalle, johon jäi likaa tai pölyä (ehkä kalkkinen tai tuhkainen). Päähenkilö oli aikeissa pyyhkiä sen pois, mutta isänsä ehti estää sen ja opetti myöhemmin pojalleen, että oli hienotunteisempaa pyyhkiä jälki vasta vieraan lähdettyä, jotta tämä ei nolostuisi.

Sellainen huomaavaisuus teki nuoreen mieleeni suuren vaikutuksen ja päätin pienenä itsekin toimia noin. Nyt olisi hienoa löytää kirja uudelleen ja katsoa, mistä kirjasta oikein oli kyse.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsimäsi kirja on italialaisen Edmondo de Amicisin teos Sydän: kirja nuorisolle.

Teoksesta on ainakin kaksi suomenkielistä painosta:

Amicis, Edmondo de: Sydän, kirja nuorisolle (Otava, 1913).
Amicis, Edmondo de: Sydän, kirja nuorisolle (Otava, 1953).

Jälkimmäisessä painoksessa on Kylli Kosken kuvitus.

Mainitsemasi tarina löytyy kirjasta nimellä "Muurarimestari".