J.E.Heden (1875-19489) oli harmonitehtalijan sukua Kangasalta ja rakensi ensimmäisen harmoninsa kisällityönä 18-vuotiaana 1893, jonka jälkeen hän perusti oman…

Kysytty

Hei, J.E.Heden (1875-19489) oli harmonitehtalijan sukua Kangasalta ja rakensi ensimmäisen harmoninsa kisällityönä 18-vuotiaana 1893, jonka jälkeen hän perusti oman tehtaansa Tampereella ja siirtyi Vihtiin 1923. Minulla on kuva hänen hienosta harmonista, jonka sanotaan olleen esillä Pariisin maailmannäyttelyssä 1900. Löytyykö tähän varmistusta? Entä elääkö hänellä sukulaisia, joita voisi jututtaa?

Vastaus

Vastattu

Vihdin museolla on ollut vuonna 2016 näyttely Harmoonitehtaasta ja Hedenistä. Heidän sivuiltaan löytyy näyttelyvihko Harmoonit soikoon!, jossa mainitaan Nummelan harmoonitehtaan tuotteiden voittaneen palkintoja Antwerpenin maailmannäyttelyssä 1930. Hedenin kerrotaan rakentaneen ensimmäisen harmooninsa kisällintyönään jo 1893, joten ehkä Pariisi 1900 olisi ollut mahdollista.

Samassa vihkossa kerrotaan, ettei Hedeneillä ollut lapsia. Näyttelyvihkossa kiitetään avusta Lasse Kalliota, joka ilmeisesti on tehdasta sen loppuaikoina hoitaneiden henkilöiden poika. Vihdin museo ehkä osaisi auttaa löytämään asiaa parhaiten tuntevat henkilöt.