Otsikko
Isoisanisan nimi on Anders Victor Terho s. 24.12 1854 , k. 9.11. 1928. Hanen poikansa nimi on Urho Terho s. 3.7. 1886 , k 13.7. 1953. Molemmat on haudattu…

Kysytty

Isoisanisan nimi on Anders Victor Terho s. 24.12 1854 , k. 9.11. 1928. Hanen poikansa nimi on Urho Terho s. 3.7. 1886 , k 13.7. 1953. Molemmat on haudattu Hietaniemen hautausmaalle. Olisin kiinnostunut heidan vanhemmistaan kuin myos syntyma seuduistaan jos sellaista infoa sattuisi loytymaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Koska sukulaistenne haudat ovat Hietaniemen hautausmaalla, he ovat ilmeisesti ainakin kuollessaan olleet helsinkiläisiä ja kuuluneet Helsingin johonkin Helsingin seurakuntaan. Siksi kannattaa ehkä kääntyä Helsingin seurakuntien keskusrekisterin puoleen ja pyytää heiltä sukuselvitys. Selvityksen voi pyytää sähköisellä lomakkeella https://www.helsinginseurakunnat.fi/sukututkimustilaus.html.stx tai käymällä paikan päällä keskusrekisterin toimistossa Kolmas linja 22 B, 00530 Helsinki. Selvitystyö on maksullista ja siitä maksetaan selvitystyöhön kuluneen työajan mukaan. Perusmaksu on 30 € ja jokainen 30 minuuttia lisätyötä tuo 15 € lisämaksun. Sukuselvityksessä pitäisi näkyä seurakunta, josta he ovat muuttaneet. Kun muuttoalue selviää, voi kääntyä uuden seurakunnan puoleen.

Sukuselvitystä voi yrittää myös digitoitujen kirkonkirjojen avulla. Eri seurakuntien kirkonkirjoja on digitoitu epäyhtenäisesti, mutta niitä voi etsiä vapaasti Hiski-sivustosta. http://hiski.genealogia.fi/hiski/bndimb?fi

Sukulaisistanne voi löytyä lisätietoja myös esimerkiksi vanhoista lehdistä. Helpointa on käyttää Kansalliskirjaston Historiallista lehtiarkistoa. https://digi.kansalliskirjasto.fi/search?formats=NEWSPAPER. Sen kautta voi lukea vanhoja  suomalaisia sanoma- ja aikakauslehtiä. Vuotta 1930 vanhempia lehtiä voi lukea etäkäytössä. Uudempia lehtiä on luettavissa Kansalliskirjaston työasemilla. Lehtiarkistossa voi etsiä henkilöiden nimillä. Tietysti kannattaa varmistaa, että kyse on varmasti oikeasta ihmisestä eikä vain samannimisestä. Nopealla haulla lehtiarkistosta löytyi ainakin Helsingin Sanomissa  27.6.1911 julkaistu perheuutinen, jossa kerrottiin että isovanhempanne oli vihitty juhannuspäivänä morsiamen kotona. Isoisästänne käytettiin ilmoituksessa ammattinimikettä pankinvirkamies ja kerrottiin, että isoäitinne oli kotoisin Wiipurista. Vastaavia pikkuilmoituksia ja muita kiinnostavia uutisia voi lehdistä löytyä enemmänkin. Sukulaisiinne liittyviä uutisia voi etsiä myös Helsingin Sanomien Aikakoneesta, joka on käytettävissä ainakin Helsingin kirjastojen asiakaskoneilla.

Kun sukulaisenne ovat ilmeisesti asuneet Helsingissä, heidän osoitetietojaan pitäisi olla Helsingin poliisilaitoksen osoitetoimiston osoiterekisterissä, joka kattaa vuodet 1907-1973. Rekisteriin voi tutustua Helsingin kaupunginarkistossa. Arkiston asiakaspalvelupisteen osoite on Eläintarhantie  3 F.  Osoiterekisteristä pitäisi selvitä kotikunta ainakin siinä tapauksessa, että suku on muuttanut Helsinkiin vasta vuoden 1907 jälkeen.
https://www.hel.fi/hel2/tietokeskus/julkaisut/pdf/KARK_aineistoesittely…