Otsikko
Isoisän sotilaskantakortissa lukee "Häme Elappipollj" (käsinkirjoitettu hutaisten) eli arvatenkin hän palveli Hämeen Etappipataljoonassa. Olen lukenut aika…

Kysytty

Isoisän sotilaskantakortissa lukee "Häme Elappipollj" (käsinkirjoitettu hutaisten) eli arvatenkin hän palveli Hämeen Etappipataljoonassa.

Olen lukenut aika monta kirjaa sisällissodasta, mutta etappijoukkoja ei ole mainittu niistä missään. Mistä löytäisin tietoa noista etappijoukoista? Sellaisia ei tainnut olla enää sisällissodan jälkeen? Mitä ne tekivät, missä ne taistelivat jne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etappipataljoonien päätehtävä oli selustan yhteyksien vartiointi. Tarkentavia aikalaisohjeita etappipataljoonille löytyy esimerkiksi Kansalliskirjaston digitoimista päiväkäskyistä:

Etappipataljoonat jäivät lyhytikäisiksi, mutta etappipalvelus käsitteenä esiintyy ohjesäännöissä ja alan lehdissä huoltopalvelun synonyymina pitkälle 1930-luvulle.