Ilmainen virustorjunta vs maksullinen? Onko asiaa tutkittu, ovatko molemmat yhtä luotettavia? Miten toisten firmojen kannattaa antaa ilmaiseksi, kun taas…

Kysytty

Ilmainen virustorjunta vs maksullinen? Onko asiaa tutkittu, ovatko molemmat yhtä luotettavia? Miten toisten firmojen kannattaa antaa ilmaiseksi, kun taas toiset pyytävät edullisimmasta virustorjunnasta n. 40e.?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Usein ilmaisen virustorjuntaohjelman tarjoaja on globaali yritys. Ilmaisohjelmat eivät sisällä samanlaisia palveluita kuin maksulliset ohjelmat. Ilmaisohjelmat ovat usein kevyempiä ja karsitumipia eivätkä ne tarjoa asiakastukea. Maksulliseen version hyöty on usein asiakastuki ja asiakaspalvelu ongelmatilanteissa. Koneenkäyttötottumukset määrittelevät usein sen kumman käyttö on kannattavampaa.

0 ääntä

Kommentit

Ilmaisia virustorjuntaohjelmia on testattu mm. MikroBitti-lehdessä 3/2011, s. 50-53

Tilanne ilmaisten ja maksullisten virustorjuntojen suhteen on onneksi muuttunut paljon viime vuosina, ja nykyään löytyykin oikein hyviä ilmaisia virustorjuntoja. Niistä ehkä paras (joskaan ei kaikkien saatavilla) on Microsoftin oma Defender-virustorjunta. Toisaalta, monet ns. virustorjuntaohjelmat ovat nykyään paljon muutakin kuin virustorjuntoja, jolloin voi olla ihan fiksua maksaa semmoisesta se tyypillinen 30–50€/vuosi. Lisätietoja: https://www.virustorjunta.fi/tarvitseeko-virustorjuntaa/