Iitin Vuolenkoskella on muistomerkki kaiketi paikalla, jossa aikoinaan on sijainnut jonkinlainen pajarakennus, minkä pihamaalle ammuttiin 1918 kolme punaista…

Kysytty

Iitin Vuolenkoskella on muistomerkki kaiketi paikalla, jossa aikoinaan on sijainnut jonkinlainen pajarakennus, minkä pihamaalle ammuttiin 1918 kolme punaista.
Muistomerkistä en ole löytänyt tietoja. Milloin se on paljastettu/pystytetty, keiden toimesta? Tiedetäänkö muistomerkin tekijä? Mitä muuta muistomerkin vaiheista tiedetään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hautapaikan historiasta ja tapahtumista siihen liittyen tiedetään Vuolenkoskellakin hyvin vähän. Hautaan liittyviä kertomuksia kylläkin on liikkunut sukupolvelta toiselle jo pidemmän aikaa. Pekko, Arto Vuolenkosken vaiheilla II teoksesta löytyy kuva, jonka tekstissä lukee Vapaussodan aikoihin, vuonna 1918, surmattiin Vuolenkoskellakin sekä punaisia että valkoisia. Tämä surmattujen työläisten hauta sijaitsee urheilukentän lähellä.