Otsikko
Ihmisen käyttäytymisestä facebookissa on paljon tutkimuksia, facebookin tohtoritasoiset työntekijätkin tekee niitä, mutta onko tutkimuksia Suomessa. Siis…

Kysytty

Ihmisen käyttäytymisestä facebookissa on paljon tutkimuksia, facebookin tohtoritasoiset työntekijätkin tekee niitä, mutta onko tutkimuksia Suomessa. Siis suomalaisten facebookissa käyttäytymisestä. Yliopistoilla, kouluilla. Niitä voisi olla yliopistoilla, ammattikorkeakouluilla ja kaikille kouluilla lopputyönä valmistuessa tehtyjä ja lisäksi erilaisilla ammattiryhmillä työssä tehtyjä mutta vaikea hakea kun google ei hirveästi auta. Auttaa ulkomaisten tutkimusten haussa, muttei suomalaisten.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tutkimuksia kannattaa etsiä Suomen museoiden, kirjastojen ja arkistojen Finna-hakupalvelusta: https://www.finna.fi/  Sen kautta löytyvät mm. tiedot opinnäytteistä. Uusimmat opinnäytetyöt ovat luettavissa myös verkossa.

Kun hakee Finnan tarkennetusta hausta aihehaulla Facebook ja valitsee aineistotyypiksi opinnäytteen saa luettelon opinnäytteistä. Alla linkki hakutulokseen:

https://www.finna.fi/Search/Results?limit=0&join=AND&bool0%5B%5D=AND&lookfor0%5B%5D=facebook&type0%5B%5D=Subject&filter%5B%5D=~format_ext_str_mv%3A%220%2FThesis%2F%22

Tarkempi rajaaminen ihmisen käyttäytymiseen on vaikeaa, mutta selaamalla löytynee sopivia, esim tämä:

- Facebook : naisten sosiaaliset suhteet verkossa : näkökulmia nuorten ja aikuisten naisten Facebook-käyttäytymiseen / Soili Rukko (Pro gradu -tutkielma, Turun yliopisto, 2011)