I maailmansodan aikaan Länsivallat ja Venäjä vaihtoivat kymmeniä tuhansia vankeja Tornion ja Haaparannan kautta. Torniossa oli mm. sairaala vankeja varten…

Kysytty

I maailmansodan aikaan Länsivallat ja Venäjä vaihtoivat kymmeniä tuhansia vankeja Tornion ja Haaparannan kautta. Torniossa oli mm. sairaala vankeja varten. Etsin tietoja tästä vankien vaihdosta, mutta en ole päässyt minkään julkaisun jäljille. Olen yrittänyt etsiä internetin ja Turun yliopiston kirjaston Volter-tietokannan kautta, mutta ei ole tärpännyt. Voisitteko te ystävällisesti auttaa minua jonkin lähteen jäljille? Täytynee mennä kirjastoon selaamaan torniolaisia sanomalehtiä sodan vuosilta 1915-17.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun kaupunginkirjastosta ei löydy aiheesta kirjallisuutta. Mikäli haluatte tietustella asiaa muista
kirjastoista, on alla joitakin yhteystietoja.

Sota-arkiston yhteystiedot löytyvät osoitteesta:
http://www.sota-arkisto.fi/framesij.html

Tornion kaupunginkirjaston kotisivu on osoitteessa:
http://www.tornio.fi/kirjasto/ , sieltä on myös linkki esim. Lapin maakuntakirjaston kokoelmiin. Voitte kokeilla esim. asiasanoja "sotavangit" "ensimmäinen maailmansota".

Maanpuolustuskorkeakoulun kokoelmiin ei pääse Internetin kautta, mutta heillä on sähköposti osoitteessa: paakirjasto@mpkk.fi

Puolustusvoimien tutkimuskeskuksen informaatikkoon saa yhteyden puh. 03-18153236