Hyväntekeväisyysjärjestö on kunnollinen, jos varoista vähintään 75% menee sinne minne pitääkin. Loput 25% voi mennä kuluihin/palkkoihin yms. Mutta ainoankaan…

Kysytty

Hyväntekeväisyysjärjestö on kunnollinen, jos varoista vähintään 75% menee sinne minne pitääkin. Loput 25% voi mennä kuluihin/palkkoihin yms.
Mutta ainoankaan järjestön sivuilta en ole löytänyt tästä tietoa, eivätkä järjestöt näköjään vastaa viesteihin...

Vastaus

Vastattu

Syynä on varmaan se, että esim. henkilökunnan palkat menevät kuitenkin pitkäjänteiseen rahankeräykseen ja ovat ikään kuin "sijoitus", eikä "menoerä".

Kun googleen laittaa "lahjoitusvarojen käyttö ja keräyskulut", saa vastauksia, vaikkapa: (SOS-lapsikylä)

  • 70 % ohjaamme suoraan kummilapsen lapsikylään
  • 10 % ohjaamme kehitysyhteistyöhankkeisiimme
  • 20 % käytämme kummiuden hallinnointiin, tiedottamiseen ja uusien kummien hankintaan

Mikäli toimit kummina kokonaiselle lapsikylälle, lahjoituksesi jakautuvat seuraavasti:

  • 50 % ohjaamme suoraan lapsikylän ja kyläyhteisön hyväksi
  • 30 % ohjaamme kehitysyhteistyöhankkeisiimme
  • 20 % käytämme kummiuden hallinnointiin, tiedottamiseen ja uusien kummien hankintaan

Tai Sininauhasäätiö:

https://www.sininauhasaatio.fi/lahjoita/lahjoitusvarojen-kaytto-ja-kerayskulut/