Hyvää päivää taas kerran! Seuraava kysymys: Mistä juontuvat suomalaisten sukunimien päätteet, esim. -nen, -la? Entä venäläisten -ov? Löytyykö mitään hyvää…

Kysytty

Hyvää päivää taas kerran!

Seuraava kysymys: Mistä juontuvat suomalaisten sukunimien päätteet, esim. -nen, -la? Entä venäläisten -ov? Löytyykö mitään hyvää kirjaa aiheesta?

Vastaus

Vastattu

Suomalaisten sukunimien historiaa löytyy esimerkiksi näistä kirjoista:

"Otti oikean sukunimen" : vuosina 1850-1921 otettujen sukunimien taustat / Pirjo Mikkonen (2013)

Sukunimet / Pirjo Mikkonen, Sirkka Paikkala (2000)

Se tavallinen Virtanen : suomalaisen sukunimikäytännön modernisoituminen 1850-luvulta vuoteen 1921 / Sirkka Paikkala (2004)

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Hei!
Sukulaisille Kanadassa on välillä vaikeaa selvittää tämän Leppänen-nimen historiaa.
Välttämättä ei ymmärretä leppä-sanan käännöstäkään (Alder). Moni sinne muuttaneista on lyhentänyt nimen muotoon Leppa. Myös Lippa-nimeä on löytynyt. Osin syy lienee maahanmuuttoviraston kirjurin mutu-kuulosta ja esi-isien huonosta ulosannista. Myös kieltemme vokaalit a,e,i kuulostavat englannissa hieman toisilta kuin lähtökielessä.
Mutta miten selitän sukunimen nen-päätteen serkuilleni? Kiitos etukäteen.