Huhtikuussa kuollut Ilkka Kanerva oli pisimpään eduskunnan jäsenenä toiminut kansanedustaja. Hän oli myös viimeisenä eduskunnassa istunut vuoden 1975 vaaleissa…

Kysytty

Huhtikuussa kuollut Ilkka Kanerva oli pisimpään eduskunnan jäsenenä toiminut kansanedustaja. Hän oli myös viimeisenä eduskunnassa istunut vuoden 1975 vaaleissa valittu edustaja.

Erkki Tuomioja valittiin ensimmäisen kerran eduskuntaan 1970 mutta hän jäi pois 1979 vaaleista. Hän palasi eduskuntaan 1991 vaaleissa.

Tällä hetkellä Ben Zyskowicz on nykyisistä kansanedustajista pisimpään yhtäjaksoisesti toiminut, vuodesta 1979. Hän on ainoa edustaja joka on tuolloin valittu.

Ketkä ovat kussakin eduskuntavaaleissa valitut edustajat, jotka ovat viimeisinä jättäneet eduskunnan? Tarkoitan joko yhtäjaksoisesti istuneita tai sellaisia jotka ovat välillä olleet poissa mutta ovat palanneet.

Vastaus

Vastattu

Asiasta on tehty selvityksiä, jotka löytyvät eduskunnan sivuilta.

Pitkäaikaisimmat kansanedustajat 1907-:

https://www.eduskunta.fi/FI/kansanedustajat/tilastot/Sivut/hex82D0_Pitk…

Pitkäaikaisimmat kansanedustajat edustajapäivien mukaan:

https://www.eduskunta.fi/FI/kansanedustajat/entiset_kansanedustajat/til…