Hugo Simbergin maalauksessa "Haavoittunut enkeli" mainitaan Töölönlahden seuduilla sijaitsevasta Raajarikkojen kartanosta. Maalauksessa on käytetty Helsingin…

Kysytty

Hugo Simbergin maalauksessa "Haavoittunut enkeli" mainitaan Töölönlahden seuduilla sijaitsevasta Raajarikkojen kartanosta. Maalauksessa on käytetty Helsingin Sanomissa olleen kirjoituksen mukaan Töölönlahden maisemia.

Syntyperäisenä helsinkiläisenä muistan lapsuudessani Töölönlahden ja Mannerheimintien välissä olevassa puistossa sijainneen kaksi- tai kolmekerroksisen "ränsistyneen" puutalon. Minua on aina askarruttanut mikä se rakennus oli. Se sijaitsi suunilleen siinä, missä ainakin oli aikasemmin ulkoshakkipeli. Rakennus saattoi olla vielä 40-50 luvun vaihteessa. Kuitenkin se on purettu joskus 50-luvun alkupuolella. Onko se saattanut olla juuri tämä Raajarikkojen kartano?

Jään odottamaan vastaustanne. Kiitos jo etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1890-luvulla Eläintarhassa oli useita erilaisia hoitokoteja, sairaaloita ja asuntoloita. Oli Sokeainkoulu, koti sokeille tytöille, Diakonissalaitos ja Raajarikkojen kartano. Hugo Simberg joutui mielenterveydellistä syistä Diakonissalaitoksen sairaalaan 1902 ja silloin hän varmaankin näki usein Eläintarhan puistossa niin raajarikkoisia kuin sokeitakin ulkoilutettavan ja tästä ehkä sai vaikutteita.

Alppikadun ja Ensilinjan risteyksessä Kalliossa, nykyisen Kaupunkien talon paikalla, oli vielä 1970-luvun lopussa kolmen puutalon kortteli. Talot rakennutti Raajarikkoisten auttamisyhdistys itselleen 1897. Kolmen talon kokonaisuutta kutsuttiin ”kartanoksi”.
Raajarikkoisten auttamisyhdistyksen tarkoituksena oli antaa ruumiillisesti vammaisille opetusta nelivuotisella kansakoulukurssilla, lisäksi heille pyrittiin opettamaan jonkinlainen ammatti. Vammaisten terveydestä pyrittiin ”kartanossa” myös huolehtimaan. Vuonna 1900 laitoksessa avattiin ortopedinen klinikka ja 1904 raajarikkoisten lasten lastenkoti, jonka toiminta loppui 1940. Klinikan toiminta loppui 1942.

Hesperian puisto/ Hakasalmenpuisto oli 1800-luvulta ollut yksi helsinkiläisen huvielämän kes-kuksista, siellä oli laululavaa, tivolia ja useaan kertaan palanut ja aina uudelleen rakennettu ravintola. Viimeisin ravintolarakennus toimi myöhemmin mm. sairaalana, kouluna ja toimistona ja se purettiin 1964. Mahtaisiko tämä rakennus olla muistamasi, tarkemmin en valitettavasti ole vielä pystynyt asiaa selvittämään.

Lähde:
Nenonen, Kaija: Herrasväen ja työläisten kaupunki. Helsingin vanhoja kortteleita;2
Hackzell, Kaija: Viertotietä itään ja länteen. Helsingin vanhoja kortteleita;3