Https://www.youtube.com/watch?v=4G0uXOhGi4g 14:55 "Legenda Pyhästä Yrjöstä ja lohikäärmeestä ssai alkunsa kun erään sotilaan sanottiin surmanneen suohirviön…

Kysytty

https://www.youtube.com/watch?v=4G0uXOhGi4g

14:55 "Legenda Pyhästä Yrjöstä ja lohikäärmeestä ssai alkunsa kun erään sotilaan sanottiin surmanneen suohirviön Palestiinassa"

Onko Palestiinassa esimerkiksi krokotiileja tai vastaavia vesipetoja jotka olisivat voineet pelottaa keskiaikaisia ihmisiä?

Vastaus

Vastattu

Legenda juontaa juurensa jo esikristillisiin aikoihin, ja siltä ajalta ovat peräisin myös tarinat lohikäärmeistä. Jotkin vanhoista alkujuurista sijoittuvat Egyptiin, ja on hyvin mahdollista, että lohikäärmekin on saanut alkunsa krokotiileistä. Pyhä Yrjö perustuu tarinoihin kristityksi kääntyneestä ja marttyyrikuoleman kokeneesta Rooman legioonan ratsumiehestä, joka eli noin 300-luvulla. Lohikäärmelegenda yhdistettiin Pyhään Yrjöön vasta 1200-luvulla. Taru on sijoitettu milloin Egyptiin, milloin Palestiinaan. Pyhän Yrjön ja lohikäärmeen kamppailu kuvaa valon voittoa pimeyden voimista.

Itse lohikäärmekin on ikivanha taruolento, ja tunnettu ympäri maailmaa. Kiinaa myöten.

https://www.aikakone.org/leena/dragons.htm