Höyryveturin savut ja höyryt. Veturin tulipesässä palaa tuli, mutta savu tulee jaksottain välillä rauhallisesti tsuh-tsuh-tsuh ja välillä yhtäkkiä säksättäen…

Kysytty

Hei! Höyryveturin savut ja höyryt. Veturin tulipesässä palaa tuli, mutta savu tulee jaksottain välillä rauhallisesti tsuh-tsuh-tsuh ja välillä yhtäkkiä säksättäen tsutsutsutsutsu... sekä välillä raskaasti puuskuttaen. Usein veturin sivuille alas muodostuu kuin viikset, kun ilmeisesti höyryä purkautuu. Maallikko olettaisi, että savu tulisi tasaisesti, kun tulikin palaa pesässä tasaisesti, mutta savu tuleekin jaksottain kuten edellä yritin esittää. Mistä nämä ilmiöt ja äänet johtuvat. Miksi höyrylaiva ei säksätä samalla tavalla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Höyryveturissa on mäntähöyrykone. Siinä höyryä ohjataan vuoron perään männän kummallekin puolelle, missä se työntää mäntää edellään. Kun mäntä on ääriasennossa, sen yläpuolella liikkuva luisti vaihtaa höyryn tulo- ja poistokanavat keskenään. Mäntä alkaa nyt liikkua toiseen suuntaan ja työntää samalla höyryn ulos. Tästä syystä purkautuva höyry tulee ulos rytmikkäinä pöllähdyksinä. Tempo vaihtelee sen mukaan, millä nopeudella konetta käytetään. Höyryveturin piipusta tulee siis ulos sekä savua että höyryä. Höyrylaivoissa voidaan käyttää erityyppisiä koneita ja monissa niistä on käytössä höyryturbiini.

Mäntähöyrykoneen toiminnasta löytyy tietoa ja havainnollinen animaatio esim. tältä sivulta: http://www.kolumbus.fi/hyvarinen.risto/hoyry.html.

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit

olen hommissa ollut nyt vähän aikaa veturissa hr1 1009 ja puksutuksen ääni riippuu höyryn määrästä mitä sylinteriin åäästyetään myöskin tulipesä pitää puhf puhf ääntä kun veturi kiihdyttää