Helsinkiin on tulossa alkuperäiskopio Yhdysvaltain itsenäisyysjulistuksesta. Onko se siis kopio alkuperäisestä julistuksesta? Mikä ero on sanoilla …

Kysytty

Helsinkiin on tulossa alkuperäiskopio Yhdysvaltain itsenäisyysjulistuksesta. Onko se siis kopio alkuperäisestä julistuksesta? Mikä ero on sanoilla alkuperäinen ja alkuperäiskopio?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Itsenäisyysjulistuksen fyysistä historiaa on selostettu perusteellisesti Wikipedian artikkelissa https://en.wikipedia.org/wiki/Physical_history_of_the_United_States_Dec…

En tiedä, mikä dokumentti täsmälleen ottaen Suomeen on tulossa, mutta termillä alkuperäinen tarkoitetaan arkistomaailmassa yleensä varhaisinta lopullisen sisällön sisältävää dokumenttia. Tässä tapauksessa tunnetaan erilaisia luonnoksia, mutta ensimmäinen ns. fair copy lopullisesta tekstistä on tuhoutunut tai kadonnut, vain sen pohjalta tehty lentolehtinen on säilynyt. Voisi olettaa, että yksi tällainen 4.6.1776 painettu broadside-lentolehtinen on tulossa Suomeen. Niitä on säilynyt vain 26 kappaletta.

Heikki Poroila