Helsingin Sanomissa mielipidekirjoittaja ihmetteli 1.8.2014, miksi virkamiehet vastustavat lisälaitetta, jonka avulla autot voisivat käyttää vaihtoehtoisesti…

Kysytty

Hei!

Helsingin Sanomissa mielipidekirjoittaja ihmetteli 1.8.2014, miksi virkamiehet vastustavat lisälaitetta, jonka avulla autot voisivat käyttää vaihtoehtoisesti etanolia polttoaineena.
http://www.hs.fi/paivanlehti/01082014/mielipide/Miksi+virkamiehet+vastu…

Kirjoittaja mainitsee taannoisen lisäjarruvalokiellon. Virkamiehet vastustivat mm. liikenneturvallisuuteen vedoten (!) takaikkunan lisäjarruvaloa, joka olikin kielletty 1980-luvun puoliväliin asti ja joka sitten säädettiin pakolliseksi uusissa autoissa vuodesta 2000 lähtien.

Muistan lisäjarruvaloriidan absurdina. Nyt haluaisin Helsingin Sanomien ja Tuulilasin asiasta kirjoittamia artikkeleita 1980-luvulta. Erityisesti olen kiinnostunut niistä, joissa virkamiehet kertovat miksi moinen valo on liikenteessä vaaraksi, mutta myös asiallisemmista perusteluista .

Minulla on käytössäni Helsingin Sanomien verkkoarkisto, mutta se ei yllä noin vanhoihin artikkeleihin. Artosta en löydä haluamiani artikkeleita – ehkä en osaa hakea?

Olisin kiitollinen artikkeliviitteistä, joiden avulla voisin tilata itselleni artikkelikopiot erinomaisten kirjastopalvelujen avulla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sekä Arto että Aleksi -tietokantojen haulla löytyy lisäjarruvaloja käsitteleviä artikkeleita vain kaksi, toinen on Tuulilasin artikkeli ja toinen Tekniikan Maailman artikkeli. Valitettavasti nämä artikkelit ovat vuodelta 1988 ja kertovat molemmat lisäjarruvalon asennuksesta autoon eli ne eivät ole haluamianne artikkeleita.
Helsingin Sanomien artikkelien etsiminen onkin jo hankalampaa. Ne täytyisi etsiä selailemalla. Kotkan kaupunginkirjaston kokoelmissa ei ole Helsingin Sanomia 1980-luvulta, mutta voimme tilata niitä kaukolainaksi mikrofilmeinä, jos haluatte selailla lehtiä mikrofilmeiltä pääkirjaston mikrofilminlukulaitteella. Kaukolainaus on maksullista. Kouvolan kaupunginkirjastossa on Helsingin Sanomia myös 1980-luvulta. Nekin ovat mikrofilmeinä.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit