Helmetin sivuilla lukee, että asiakkaan täytyy käyttää kasvomaskia asioidessaan kirjastossa, elleivät terveydelliset syyt estä maskin käyttöä. Mihinkähän…

Kysytty

Helmetin sivuilla lukee, että asiakkaan täytyy käyttää kasvomaskia asioidessaan kirjastossa, elleivät terveydelliset syyt estä maskin käyttöä. Mihinkähän lakiin tuollainen vaatimus perustuu? Yritykset toki saavat valita asiakkaansa, kunhan ketään ei syrjitä. Ravintola saa sanoa, että asiakkaalla on vääränlaiset housut (sisäänpääsemiseksi). VR ekstraluokassa lipun hintaan sisältyy kertakäyttömaski, ja jos sitä ei suostu naamalleen laittamaan, konduktööri ohjaa asiakkaan toiseen vaunuun. Lennoille ei ainakaan Finnairilla pääse, jollei suostu käyttämään maskia.

Mutta saako kirjasto käännyttää tai karkottaa maskittoman asiakkaansa? Epäilen, ettei sellaista oikeutta ole. Vaikka velvoitettaisiinkin käyttämään hengityssuojainta, ellei sen käyttämättömyydestä seuraa rangaistusta, jää velvoitus lain kuolleeksi kirjaimeksi. Heijastinta on käytettävä pimeällä ja pyöräillessä kypärän on oltava päässä, mutta rangaistuksia (sakkoja) tottelemattomuudesta ei voi langettaa.

Vastaus

Vastattu

Velvoite perustuu PKS koronakoordinaatioryhmän linjaukseen asiasta 26.11.2020.  Linjaus on tehty epidemiologiseen tilannekuvaan perustuen ja kokonaisarviointia käyttäen.

5 ääntä

Kommentit

Kysyinkin, mihin lakiin velvoittaminen perustuu? Jos kirjastot aikovat heittää maskittomat asiakkaansa ulos, kuulisimme mielellämme, onko siihen laillista oikeutta.

Vai että kirjaston toiminnan häiritsemiseen ja turvallisuuden vaarantamiseen tapaus N.N rinnastaa maskittomuuden. Kannattaisikohan sinun pitää mölyt mahassasi?

Kävin kirjastossa ilman maskia. Enkä ajo käyttä vaippa naamalle. Suomessa ei ole maskipakkoa.

Kirjasto on julkinen tila, ja koronakoordinaatioryhmä ei ole käsittääkseni viranomainen, joten voi antaa vain suosituksia.

Vaikea nähdä että maskin käyttämättömyys aiheuttaa häiriötä tai vaaraa kirjastossa. Toisekseen, jokaisen kirjastossa tai muussa julkisessa tilassa olevan voidaan olettaa ymmärtävän siihen liittyvät riskit ja katsoa hyväksyvän ne riskit tullessaan kyseiseen tilaan.

Lähinnä voisin kuvitella kirjaston henkilökunnan aiheuttavan häiriötä, jos/kun alkavat vaatia maskin käyttöä.