Heip - kaukaisemman sukulaisen kantakortissa on haavoittumiskoodi E81a. Sijoittuu 1939 -1944 ajalle. Mikä tämä koodi on "selväkielellä" ?

Kysytty

Heip - kaukaisemman sukulaisen kantakortissa on haavoittumiskoodi E81a. Sijoittuu 1939 -1944 ajalle. Mikä tämä koodi on "selväkielellä" ?

Vastaus

Vastattu

Vuoden 1943 Lääkärintarkastusohjesäännön mukaan kyseessä on seuraava vaiva:

81. Lantion ja alaraajan viat, joista on seurauksena toiminnanhäiriö.

81a. Huomattava epämuotoisuus ja viat.

81a 1. Syntymäviat (Vitia congenita), kuten raajan tai sen osan puuttuminen, surkastuminen, lyhentyminen, epämuotoisuus, varpaiden yhteenkasvettuminen ja monivarpaisuus (Defectus, deformitas congenita, syndactylia, polydactylia).

81a 2. Alaraajan hankittu vika, lyhentyminen, surkastuminen tai epämuodotoisuus (Deformitas, atrophia acquisita, traumatica, fractura).

81a 3. Valenivel (Pseudarthosis).

Sotapalvelukelpoisuusluokka E viittaa leikkauksella tai ortopedisella hoidolla korjattavissa olevaan vikaan.