Otsikko
Haussa kirja, jonka olen lukenut teininä 90-luvun lopulla tai viimeistään vuoteen 2002 mennessä. Kyseinen kirja on nuorille/nuorille aikuisille suunnattu…

Kysytty

Hei! Haussa kirja, jonka olen lukenut teininä 90-luvun lopulla tai viimeistään vuoteen 2002 mennessä. Kyseinen kirja on nuorille/nuorille aikuisille suunnattu. Kirjan kansi oli muistaakseni punainen. Tarinasta muistan valitettavasti vähän, mutta kirja oli nuoren naisen perspektiivistä, joka käveli unissaan ja uneksi naisesta, joka mahdollisesti löydetään lopulta kuolleena kaivosta. Kirjan tapahtumat sattuvat kesäaikaan, ja päähenkilöllä on myös jotain romanttisia kuvioita meneillään. Muistoissani kirja on suomalaisen kirjailijan kirjoittama.

Vastaus

Vastattu

Kaivattu kirja lienee Kirsti Ellilän Kesä kummitustalossa (Karisto, 1995).

"Koti tarkoitti rähjäistä, vuosikausia autiona ollutta talovanhusta Korpinkadulla. Peltsi, Bertta, Samu ja Takku valtasivat talon ja muuttivat sinne kuin kesäleirille, maalasivat seinät oranssiksi ja viihtyivät. Jokaisella heistä oli takanaan kipeitä ongelmia ja kaikki olivat paossa jotain – he elivät vain tätä päivää, huomisesta ei tiennyt kukaan. Bertta unelmoi teatterista, Samu halusi oman ravintolan, Takku tähtäsi klarinetteineen suureksi muusikoksi – vain Peltsi tunsi olevansa tyhjän päällä. 'Mä olin ikuisiksi ajoiksi tuomittu jäämään tumput suorina ihmettelemään, kun ihmiset, jotka oli mulle tärkeitä, häippäsi taivaan tuuliin.'"
"Mutta sitten Peltsi alkoi nähdä outoja näkyjä ja kulkea unissaan. Johtuivatko unet vain vuokraisäntä Hallikaisen kertomasta surullisesta tarinasta talon entisistä asukkaista? Kuka oli kaunis valkopukuinen nainen, joka ilmestyi Peltsille vähän väliä ja mitä hän yritti kertoa?"

Kirjassa on punainen kansi, etukannessa valokuva, jossa poika ja tyttö suutelevat.

Kesä kummitustalossa | Kirjasampo