Haudataanko esim. perhesurman jälkeen murhaaja ja hänen uhrinsa samaan perhehautaan, mikäli sellainen on varattuna? Jos näin menetellään lähtökohtaisesti,…

Kysytty

Haudataanko esim. perhesurman jälkeen murhaaja ja hänen uhrinsa samaan perhehautaan, mikäli sellainen on varattuna? Jos näin menetellään lähtökohtaisesti, voiko joku läheisistä halutessaan estää sen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mitään eksaktia vastausta kysymykseen ei löytynyt, mutta Hautaustoimilaki 6.6.2003/457 http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030457?search[type]=pika&s… edellyttää toisen pykälän toisessa momentissa, että "Vainajan ruumista ja tuhkaa tulee käsitellä arvokkaalla ja vainajan muistoa kunnioittavalla tavalla." Saman lain 23 § Hautausjärjestelyt ensimmäisessä momentissa sanotaan, että "Jollei vainaja ole eläessään nimenomaisesti toivonut tietyn henkilön huolehtivan hautaamiseen, tuhkaamiseen ja tuhkan käsittelyyn liittyvistä järjestelyistä, voivat järjestelyistä huolehtia vainajan eloonjäänyt puoliso tai kuolinhetkellä vainajan kanssa avioliitonomaisissa olosuhteissa yhteisessä taloudessa jatkuvasti elänyt henkilö sekä lähimmät perilliset." Jäljempänä lisätään, että "Jos 1 momentissa tarkoitetut henkilöt eivät pääse yksimielisyyteen hautaamisen tavasta, paikasta tai hautaustoimituksesta, käsitellään asia 1 momentissa tarkoitetun henkilön kanteesta siinä käräjäoikeudessa, jonka tuomiopiiriin vainajan kotikunta hänen kuollessaan kuului." Maallikkona en osaa sanoa, sovelletaanko tätä lakia kuvatunlaisiin tapauksiin. Siksi suosittelen kääntymistä lakiasiantuntijan puoleen. Joensuun seutukirjastossa toimii maksuton lakineuvonta. Lisätietoja saa Joensuun pääkirjaston lukusalista puh. 050 443 5001.