Har jag som svenskspråkig rätt till att använda svenska hos enspråkiga (finskspråkiga) kommuner och till exempel begära en svenskspråkig läkare osv?

Kysytty

Har jag som svenskspråkig rätt till att använda svenska hos enspråkiga (finskspråkiga) kommuner och till exempel begära en svenskspråkig läkare osv?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Enligt Finlands grundlag (11.6.1999/731: 17§ Rätt till eget språk och egen kultur) var och en har rätt att använda sitt eget språk (finska eller svenska) i egen sak hos domstolen och andra myndigheter och att få expeditioner på detta språk. Hos enspråkiga kommunala myndigheter används kommunens språk fast det är möjligt att önska att svenska (eller finska) används istället. I princip, är det alltid möjligt att begära att ärenden hanteras på svenska även i finskspråkiga kommuner, men sista beslutet fattas av myndigheten i fråga. Myndigheten i fråga med beaktande av parternas rätt och fördel kan bestämma att (i det här fallet) svenska används i stället. Var och en har dock rätt att bli hörd i sitt eget språk i ärenden som väcks av myndigheter och direkt gäller grundläggande rättigheter för henne/honom (Språklag 6.6.2003/423: 10§ Individens språkliga rättigheter hos myndigheterna).

Enspråkiga kommuner och samkommuner för sjukvårdsdistrikt ska ordna hälso- och sjukvård på kommunens eller samkommunens språk. Enligt Sovialvårdslag (6.6.2003/430: 40§) och Hälso- och sjukvårdslag (30.12.2010/1326: 6 § Språket i samband med hälso- och sjukvårdstjänster) skall kommunen också se till att nordiska medborgare vid behov har möjlighet att använda sitt eget språk (finska, svenska, isländska, danska, norska) när det anlitar socialvårdstjänster och hälso- och sjukvårdstjänster. Kommunen och samkommunen för ett sjukvårdsdistrikt ska då i den mån det är möjligt se till att tolk- och översättningshjälp arrangeras. Om personen i fråga kan kommunens språk (i detta fall finska) uppfattas det antagligen som att behovet inte finns. Som sammanfattning kan man säga att hos enspråkiga kommuner används det alltid kommunens språk om det inte finns tillräckligt bra skäl att använda det andra språket.

Källor:
Finlands grundlag: http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1999/19990731
Språklag: http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2003/20030423
Socialvårdslag: http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1982/19820710
Hälso- och sjukvårdslag: http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2010/20101326#L1P6