Hammaspaikoissa hopea-amalgaamia

Kysytty

Hammaspaikoissa sitä käytetään hopea-amalgaamina, joka sisältää tyypillisesti 50 % elohopeaa (Hg), 35 % hopeaa (Ag) sekä pienempiä määriä kuparia (Cu) ja tinaa (Sn) (wikipedia).

Kuinka paljon Suomessa on asennettu amalgaamipaikkoja ja kuinka paljon niistä on päätynyt elohopeaa hautausmaiden maaperään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Amalgaamipaikoista on pitkälti luovuttu ja on tehty tutkimuksia, joissa on huomattu että olemassaolevien paikkojen poistaminen vähentää elohopea-pitoisuuksia veressä. Paljon on keskustelua on siitä, kuinka vaarallisia amalgaamipaikat ovat. Tilastoja paikkojen määrästä niin hampaissa kuin maaperässä ei löydy kattavia tilastoja.

Alla olevissa artikkeleissa lisätietoa sekä lähdemateriaalia.

Amalgaamia ei ole vielä hylätty

Amalgaamipaikkojen terveysriskit - vaiettu ongelma

Amalgaami