Otsikko
Haminassa Lupinlahdella oli lentokenttä 13.1-19.3.42 ja Lentolaivue 6 osallistui ennen Suursaaren valtausta tiedustelutoimintaan. Itse valtauksen aikaan…

Kysytty

Haminassa Lupinlahdella oli lentokenttä 13.1-19.3.42 ja Lentolaivue 6 osallistui ennen Suursaaren valtausta tiedustelutoimintaan. Itse valtauksen aikaan Lentolaivue 6 oli siirretty Kotkaan (sekin jääkenttä?).
Vielä elossaolevat sukulaiset sanoivat, että tämä kenttä oli Alakaupungissa Baranoskin (haminalainen suutari, pelimanni ja ylisoutaja Vilniemeen ja Ristiniemeen) rannassa ja siitä kohti Vilniemeä. Sotapäiväkirjoissa on maininta, että se oli 1200 m pitkä ja 120 m leveä.

Nyt on jossain määrin epäselvää tuo kentän sijainti ja se, oliko siellä myös saksalaiskoneita kun perimätieto kertoo, että sieltä olisi vohkittu saksalaisten punainen lippu? (rikos lienee jo vanhentunut?). Tästä ei ole Lentolaivue 6 sotapäiväkirjoissa mitään mainintaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Teoksessa Hamina, varuskuntakaupunki osa II (Kotka 2006) kerrotaan että Lentolaivue 30:n työkenttä oli aurattu Haminanlahden pohjukasta kaakkoon pistävälle kapealle Lupinlahdelle. Kentän tarkemmasta sijainnista ei löytynyt mainintaa, mutta siitä on muutama ehkä paikan tunnistamista auttava valokuva Kalevi Keskisen ja Kari Stenmanin teoksessa Suomen ilmavoimien historia: 24, LeR 5 : Erillinen lentolaivue, Lentolaivue 36, Lentolaivue 15, Lentolaivue 6, Lentolaivue 30 (Espoo 2004). Keskinen on kirjoittanut Suursaaren taistelun ilmasotatoimista Suomen ilmailuhistorialliseen lehteen myös artikkelin, jossa listataan operaatioon osaa ottaneet ilmayksiköt peräti koneen tarkkuudella. Lähteissä ei ole mainintaa että saksalaiset olisivat ottaneet osaa taisteluun. Mitään pysyvämpää toimintaa Luftwaffella ei vaikuta myöskään Haminan seudulla olleen. Mahdollista on että kentällä olisi vieraillut yksittäisiä harhailijoita. Tämän selvittäminen vaatisi tarkempaa pureutumista kentältä operoineiden laivueiden arkistoihin. Esimerkiksi hätälaskusta pitäisi jäädä asiakirjajälki.

Muita lähteitä:

Karjalainen, M. (2009). Ajatuksista operaatioiksi: Suomen armeijan hyökkäysoperaatioiden suunnittelu jatkosodassa. Helsinki: Maanpuolustuskorkeakoulu.
Mattiello, G. & Streit, J. (2000). Fliegerhorstkommandanturen und Flugplätze der deutschen Luftwaffe 1935-1945: Einsatzorte und Einsatzzeiten. Osnabrück: Biblio.
Stenman, K. (1994). Suursaaren ilmasotatoimet 20.3.-28.3.1942. Suomen ilmailuhistoriallinen lehti, 1(3), pp. 4-7.
Tummavuori, T. (2014). Suursaaren valtausoperaation valmistelut tammi-maaliskuussa 1942. Helsinki: Maanpuolustuskorkeakoulu. Pro gradu -tutkielma.
Valtonen, H. (1997). Luftwaffen pohjoinen sivusta: Saksan ilmavoimat Suomessa ja Pohjois-Norjassa 1941-1944. Tikkakoski: Keski-Suomen ilmailumuseo.