Haluan vaan kiittää kirjastonhoitajaa ja kuka tän jutun on keksinytkin. Hieno juttu ja idea. Että voi kysyä asioita, jotka mietityttävät tai saada varmistusta…

Kysytty

Haluan vaan kiittää kirjastonhoitajaa ja kuka tän jutun on keksinytkin. Hieno juttu ja idea. Että voi kysyä asioita, jotka mietityttävät tai saada varmistusta muistoista tuleviin asioihin. Kiitos Paljon.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kiitos kiitoksista, niitä on aina mukava kuulla! En tältä istumalta osaa sanoa, onko tämä palvelu ollut jonkun nimeltä tunnistettavan ihmisen idea - paremmin tietävät voivat tarkentaa  -, mutta nykyisellään meitä on isohko joukko kirjastoalan ammattilaisia vastaamassa, joten kiitokset menevät monelle.

Terveisin koko porukan puolesta

Heikki Poroila

1 ääntä

Kommentit

Suomen kirjastojen mainio kysymys-vastaus-palvelu ei ole ainutlaatuinen Pohjoismaissa. Kiinnostaisi tietää esimerkiksi, kumpi tässä ehti ensin, Ruotsi vai Suomi.

Kysy kirjastonhoitajalta ei ole ainutlaatuinen, kirjastojen kysymys-vastaus -palveluita on ollut sekä Pohjoismaissa että muuallakin maailmassa pitkään. Kysy kirjastonhoitajalta on kuitenkin varsin pitkään yhtäjaksoisesti toiminut palvelu. Sen ideointi alkoi jo samaan aikaan kuin muu yleisten kirjastojen yhteisten verkkopalveluiden suunnittelu 1996 ja kokeilujakso käytännössä 1998. Nykymuotoinen kysymys-vastauspalvelu julkisine arkistoineen avattiin jo 1999. Ensi vuonna vietämme siis 20-vuotisjuhlia. Ruotsissa toimi suunnilleen samoihin aikoihin aloittanut Fråga biblioteket, jonka hallinnointi ja muoto on vaihdellut tuon alun jälkeen. Se toimii nykyään nimellä Bibblan svarar, http://bibblansvarar.se/.
Vuoden 2019 juhlavuoden kunniaksi pyrimme julkaisemaan historiikkia täällä palvelussamme, mutta jonkin verran osviittaa saa Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun historiasta ja toiminnasta arkistomme vastauksista, https://www.kirjastot.fi/kysy/asiasanat/k/kysy-kirjastonhoitajalta
Terv. Toimitus