Otsikko
Haluaisn tietää mitä sukunimi Siik tarkoittaa ja mistä se on peräisin. Kaiken tiedon. :)

Kysytty

Hei, Haluaisn tietää mitä sukunimi Siik tarkoittaa ja mistä se on peräisin. Kaiken tiedon. :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,
sukunimesi onkin aika harvinainen,Väestörekisterikeskuksen Nimipalvelun mukaan sukunimeä Siik on tällä hetkellä käytössä seuraavasti:

Nykyisenä nimenä suomalaisilla:
yhteensä 221
miehillä 109
naisilla 112
Suomessa 189
ulkomailla 32

Siik tulee ruotsinkielen sanasta sik joka tarjoittaa siikaa. Siika-alkuisia suku- ja paikannimiähän on Suomessa runsaasti, mutta sinun nimesi on siis alkuperäisessä muodossaan. Meillä on valitettavasti lähes kaikki nimikirjat kirjastosta lainassa, joten en saanut ihmeemmin tietoa kirjallisia lähteistä. Pitjo Mikkosen kirjassa Sukunimet ei ole nimestä mitään, johtuu varmaan se harvinaisuudesta/vierasperäisyydestä.
Netissä on sukututkimusharrastajien sivustoja, joilla nimi vilahtaa. Tässä eräs esimerkki:

"Nimittäin vuonna 1777 oli Leppävirralle muuttanut sotilas Pehr Siik, joka oli syntyjään Hyvärinen Kuopion Räsälästä (s. 25.09.1754), mutta tuon ajan tapaan oli hän saanut lyhyen sotilasnimen Siik Hyvärisen sijaan. Olisiko ollut Pekalla suolasiikaa eväänä, kun siika on ruotsiksikin sik ja yleensä tuon ajan sotilasnimet merkitsivät jotain ruotsiksi ja jostainhan upseerien oli sotilaille nimet keksittävä." http://users.kymp.net/p203472a/sukuseura/arja.html