Haluaisin Veijo Salan = Väinö Siikaniemen sanat 1930- luvun kappaleeseen Iitin Tiltu. " Iitin Tiltu kun vielä eli, osasi se poikia hyppyyttää. Silmillänsä kun…

Kysytty

Moi! Haluaisin Veijo Salan = Väinö Siikaniemen sanat 1930- luvun kappaleeseen Iitin Tiltu. " Iitin Tiltu kun vielä eli, osasi se poikia hyppyyttää. Silmillänsä kun sirkutteli, menipä jo pyörälle poikien päät."

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Iitin Tiltu" -lauluun on olemassa useita erilaisia sanoituksia, esimerkiksi Satu Nummila käsittelee kirjoituksessaan laulun kahtatoista versiota. Laulun alkuperäistä sanoittajaa ja säveltäjää ei tiedetä ja myös melodiasta on olemassa erilaisia versioita. Tätä Arvo Jorman levyttämää sanoitusta en löytänyt mistään kirjoitettuna. On mahdollista, että sanat ovat jossain julkaisussa, mutta alkusanojen perusteella en niitä löytänyt. Jos julkaisun tietoihin ei ole laitettu alkusanoja eikä tekijätietoja, tiettyä versiota ei pysty luotettavasti etsimään kirjastojen tietokannoista.

Arvo Jorman esitys on kuunneltavissa YouTubesta:

https://www.youtube.com/watch?v=xqc1D7JH9t0

Lähde:

Nummila, Satu: Teksteistä rakentuva Tiltu kirjassa Minä? Missä? Milloin? : kolmetoista tulkintaa identiteetistä / toimittaneet Tarja Kupiainen, Katja Laitinen ja Sinikka Vakimo (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2001, s. 31-46)