Otsikko
Haluaisin tutkittua tietoa Tikkakosken tehtaan harjoittamasta toiminnasta Suomen muuttamiseksi Sosialismiin, kuten muutkin ns.itäplokin maat.Olin töissä siellä…

Kysytty

Haluaisin tutkittua tietoa Tikkakosken tehtaan harjoittamasta toiminnasta Suomen muuttamiseksi Sosialismiin, kuten muutkin ns.itäplokin maat.Olin töissä siellä -49-54 ja politiikka
"oli härskiä".Poliittisesti erimieltä oleville annettiin lopputili,jos
se oli jollain tavoin mahdollista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suoraa vastausta kysymykseen ei valitettavasti kirjallisuudesta löytynyt. Tikkakosken tehtaan sodanjälkeistä historiaa on sivunnut mm. Niina Naarminen väitöskirjassaan Naurun voima : muistitietotutkimus huumorin merkityksistä Tikkakosken tehtaan paikallisyhteisössä sekä Juha Pohjonen väitöskirjassaan Maanpetturin tie : maanpetoksesta Suomessa vuosina 1945-1972 tuomitut. Tehtaan saksalaissynteisten omistajien osakkeet päätyivät sodan jälkeen Neuvostoliitolle, josta tuli uusi osake-enemmistöinen omistaja. Narmisen keräämään muistitiedon mukaan tehtaassa noudatettiin tuohon aikaan esimerkiksi Neuvostoliiton mallin mukaisia viisivuotiskausia. Tehtaan uuden päätuotteen - ompelukoneen - asiamiesmyyntiä varten perustettiin Tikkamyynti Oy. Kesällä 1954 Tikkamyynnissä suoritettiin suojeluspoliisiakin kiinnostanut operaatio, jossa joukko ei-kommunistisia työntekijöitä erotettin. Suojelupoliisin tutkimusten 1955-1957 tuloksena oli kaksi tuomiota maanpetoksen yrityksestä Tikkamyyntiin kytkeytyneille henkilöille. Sekä Tikkakoski Oy että Tikkamyynti Oy siirtyivät 1957 takaisin suomalaisiin käsiin.

Lähteitä ja lisätietoja:

  • Naarminen, N. (2018). Naurun voima: muistitietotutkimus huumorin merkityksistä Tikkakosken tehtaan paikallisyhteisössä. Helsinki: Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seura ry.
  • Pohjonen, J. (2000). Maanpetturin tie: maanpetoksesta Suomessa vuosina 1945-1972 tuomitut. Helsingissä: Otava.