Haluaisin tietoja säveltäjä A.G. Novikovista

Kysytty

Haluaisin tietoja säveltäjä A.G. Novikovista

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

A.G. Novikovista oli vaikea löytää henkilötietoja hakuteoksistamme. Internetistä löytyi muutamia mainintoja, esimerkiksi filateliasivuilta - hänen kunniakseen on julkaistu postimerkki v. 1986. Venäjänkielisessä tietosanakirjassa Sovetski entsiklopeditseski slovar (1987) oli tällaisia tietoja:
Venäläinen säveltäjä Anatoli Grigorjevits Novikov syntyi v. 1896 ja kuoli 23. syyskuuta 1984. Hän oli Neuvostoliiton kansantaiteilija (1970), sosialistisen työn sankari (1976), kommunistisen puolueen jäsen (vuodesta 1952) ja Yleisvenäläisen kuoroliiton (tms.) puheenjohtaja vuodesta 1958.

Suomessa on levytetty ainakin hänen kappaleensa Demokraattisen nuorison maailmanliiton (DNML:n) marssi, Mili abid tegihe, Tumma moldavialaistyttö, Tumma tyttö.
http://www.yle.fi/aanilevysto/firs2/html/novikovt.htm#Novikov%20anatoli

Viola-musiikkitietokannasta löytyivät vielä nämä äänitteet: Dorogi (Tiet), Yksin tiellä, Smugljanka, Taistotaival.

Ahkeralla penkomisella löytyisi varmaan netistäkin lisää tietoja - englanninkielisillä sivuilla hänen nimensä kirjoitetaan joko A.G. tai Anatoly Novikov. Venäjänkielisiä sivuja hänestä varmaankin on useampia.