Haluaisin tietoja Lilli Törnudd-nimisestä henkilöstä, joka kirjoitti mm. käsityö- ja piirustusoppaita 1900-luvun alussa.

Kysytty

Haluaisin tietoja Lilli Törnudd-nimisestä henkilöstä, joka kirjoitti
mm. käsityö- ja piirustusoppaita 1900-luvun alussa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjassa "Kansallinen elämäkerrasto (osa) 5" löytyy noin sivun verran elämäkertatietoja Lilli Vilhelma Törnuddista, s. 2.8.1862, k. 18.11.1929. Kysy kirjastostasi kaukopalvelumahdollisuutta.

Tietokannoista löytyy viitteet myös parista gradutyöstä, joiden lähdeluetteloista saat varmaan vinkkejä mistä hakea lisää tietoa.

Petrell, Marianna : Piirustuksenopetus 1900-luvun alun Suomessa : Lilli Törnuddin piirustuksenopetus verrattuna soinislaisuuteen ja työkouluun (1990), Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma : Turun yliopiston Rauman opettajankoulutuslaitos.

Tuomikoski-Leskelä, Paula: Taidekasvatus Suomessa - Taidekasvatuksen teoria ja käytäntö koulupedagogiikassa 1860-luvulta 1920-luvulle (1979) (Julkaisu / Jyväskylän yliopisto, taidekasvatuksen laitos. ISBN (OSA): 951-678-213-2.

Taideteollisen korkeakoulun kirjastosta (http://www.uiah.fi/library/) löytyy pari Törnuddin teosta.
· Törnudd, Lilli : Kuvaanto-opetuksen metodiikka (1926 ) ja
· "Piirustusopetuksen ohjeita kansakoulujen ja alkeiskoulujenopettajille" (1903)

Taideteollisen kirjastosta http://www.uiah.fi/library/ kannattaa kysellä muutoinkin lisätietoja. Heillä voisi olla käytössään esim. vanhoja opettajamatrikkeleita, kuvaamataidon opetuksen historiikkeja tms.