Haluaisin tietoa Miia nimestä. Mistään ei löydy tietoa kyseisestä nimestä. Kiitän.

Kysytty

Haluaisin tietoa Miia nimestä. Mistään ei löydy tietoa kyseisestä nimestä. Kiitän.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Miia esiintyi Kustaa Vilkunan Nimikirjan mukaan aikaisemmin Marian rinnalla almanakassa. Suomenkielistä muotoa Miiaa pidetään kuitenkin Mirjamin ja Mirjan kutsumamuotona. Nimen ruotsin- ja tanskankielisestä versiosta, Miasta, sanotaan Stora namnbokenissa, että se on lyhennelmä Maria-nimestä.

Mirjam on Marian hepreankielinen versio. Nimen merkityksestä löytyy useita selityksiä: Vilkunan mukaan merkitys on "toivottu lapsi", Stora namnbokenissa tarjotaan kahta vaihtoehtoa "den bedrövade" (murheellinen) tai "den upphöjda" (korotettu). Mirja on kansanomainen muoto Mirjamista.

Kirjastojen nimikirjoista löytyy vielä paljon muutakin tietoa Maria-nimestä.