Haluaisin tietää Tiiu-nimen alkuperän, nimen merkityksen ja milloin Tiiun nimipäivää voisi viettää?

Kysytty

Haluaisin tietää Tiiu-nimen alkuperän, nimen merkityksen ja milloin Tiiun nimipäivää voisi viettää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Koska kysymykseen löytyy vastaus arkistostamme, kopion sen tähän: Nimestä Tiiu ei löydy paljoa tietoa. Se on tosiaan virolainen nimi, jonka alkuperäinen muoto saattaa olla Dorotea. Virossa Tiiun nimipäivää vietetään 1.11. Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen kotisivulla http://www.kotus.fi/index.phtml?s=452 annetaan ohjeita siitä, milloin nimipäivää voi viettää, jos nimeä ei ole almanakassa. Ohjeiden mukaan nimipäivää voi viettää samana päivänä kuin kantanimen muut muunnokset, eli voitte hyvin juhlia Tiian päivänä 6.2. Voitte myös valita virolaisen nimipäivän 1.11.