Haluaisin tietää runosta, jossa on seuraavanlainen säe: "sua huudan tuhannesti, poiss' ootko kokonaan,- ei,jotain ikuisesti sinusta pitää saan..." Lienee Sarkiaa?…

Kysytty

Haluaisin tietää runosta, jossa on seuraavanlainen säe: "sua huudan tuhannesti, poiss' ootko kokonaan, - ei, jotain ikuisesti sinusta pitää saan..." Lienee Sarkiaa? Mikä runo on kyseessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymänne runo on Kaarlo Sarkian Mennyt - jäänyt. Se löytyy Kaarlo Sarkian vuonna 1944 ilmestyneestä teoksesta Runot (vuoden 1991 ja 2016 painoksissa s. 91). Alunperin tämänniminen runo on ilmestynyt jo Sarkian runokokoelmassa Kahlittu (1929). Tämä vanhempi versio on kuitenkin melko erilainen. Siinä ei esim. ole säettä, joka alkaisi sanoilla "sua huudan tuhannesti".