Haluaisin tietää onko ukkini ollut talvisodassa. Hän on syntynyt ennen vuotta 1897, joten en saa selville sitä arkistolaitoksen kantakortti-haulla. Se kattaa…

Kysytty

Hei, haluaisin tietää onko ukkini ollut talvisodassa. Hän on syntynyt ennen vuotta 1897, joten en saa selville sitä arkistolaitoksen kantakortti-haulla. Se kattaa vain 1897 jälkeen syntyneet. Mistä minun kannattaisi etsiä tietoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vanhimmat talvisodassa palvelukseen kutsutut ikäluokat olivat vuosina 1895-1897 syntyneet, mutta ne eivät ehtineet palvelukseen sodan aikana. Siten talvisotaan osallistuminen tulisi kyseeseen lähinnä suojeluskuntajärjestössä, työvelvollisena tai upseerina, mutta viimeksi mainitussa tapauksessa kantakortin pitäisi löytyä.

Syntymävuodesta riippuen hänestä saattaa olla tietoja esimerkiksi Kansallisarkistossa säilytettävässsä Päämajan linnoitusosaston arkistossa, johon sisältyvät linnoitustöihin osallistuneiden palkkakortisto sekä linnoittajien henkilökortisto. Toinen vaihtoehto on esimerkiksi suojeluskunnan henkilökortti, jolla voi olla tietoja palveluksesta kotirintaman tehtävissä. Mahdollisesta työsuhteesta puolustusvoimiin saattaa olla säilynyt häntä koskeva nimikirja. Periaatteessa nimi saattaa löytyä myös Suomen rintamamiehet -sarjan matrikkeleista, mutta nämä ovat jo lähtökohtaisesti epätäydellisiä. Puolustusvoimien alipäällystöstä ja virkamiehistä on myös myös kaksi Y.S. Hämeen-Anttilan katsastamisen arvoista matrikkeliteosta,  Puolustusvoimiemme upseeristo ja virkamiehistö 1934 sekä  Puolustusvoimiemme alipäällystö (1936).

Lähteitä:

http://wiki.narc.fi/portti/index.php/Teema:_Talvi-_ja_jatkosodan_henkil…

http://wiki.narc.fi/portti/index.php/Suojeluskunnat

Saikkonen, Tomi. (2007). Henkilötappioiden täydentäminen talvi- ja jatkosodassa. Helsinki: Maanpuolustuskorkeakoulu.