Otsikko
Haluaisin tietää mitä tarkoittaa KATRIINA nimi ? Kaiken siitä mitä vain pystyt sanomaan.

Kysytty

Haluaisin tietää mitä tarkoittaa KATRIINA nimi ? Kaiken siitä mitä vain pystyt sanomaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pentti Lempiäisen kirjassa Suuri etunimikirja todetaan, että Katriina on muunnos nimestä Katarina. Uudessa suomalaisessa nimikirjassa kerrotaan, että suomalaisissa lähteissä marttyyrineitsyt Katariina esiintyy ensi kerran v. 1281 ja nimi mainitaan kalentereissamme ja almanakassamme keskiajalta lähtien eri asuissa (Catherina, Catharina; Charin, Carina, Caarina). Asu Katarina on almanakassa ensi kerran v. 1859. Uudessa suomalaisessa nimikirjassa todetaan edelleen, että Katariina on alkuaan kreikan Aikatherinee ’alati puhdas’. Katariinan päivää on vietetty jo varhaiselta keskiajalta Aleksandriassa v. 307 marttyyrina kuolleen Katharina-neidon muistoksi.

Mikäli haluat lisää tietoa nimestä, kirjastoissa on useita nimikirjoja, joita voit tutkia. Mainitsemieni kahden kirjan lisäksi mm. Kustaa Vilkunan Etunimet.