Haluaisin tietää mitä on kirjoitettu vuonna 1921 valmistuneesta Äetsän vesi voimalaitoksesta. Onko artikkeleita Satakunnan Kansassa tai jossain muussa…

Kysytty

Haluaisin tietää mitä on kirjoitettu vuonna 1921 valmistuneesta Äetsän vesi voimalaitoksesta. Onko artikkeleita Satakunnan Kansassa tai jossain muussa paikallislehdessä.

Vastaus

Vastattu

Parhaiten erilaisia lehtiartikkeleita löytyy Kansalliskirjaston laajasta Digitaaliset aineistot -palvelusta. Sinne on digitoitu suurin osa Suomessa julkaistuista vanhoista lehtiartikkeleista ja myös muista aineistotyypeistä (aikakauslehtiartikkelit, pienpainatteet yms.).

https://digi.kansalliskirjasto.fi/search?formats=NEWSPAPER

Voit itse etsiä lehtiartikkeleita täältä tämän linkin takaa. Koska Äetsän voimalaitoksesta on vuosien aikana julkaistu satoja lyhyitä juttuja, hakua kannattaa rajata.

Voit rajata hakua ensinnäkin julkaisuajankohdan mukaan (esim. 1.1. 1920 - 31.12. 1929) ja toiseksi aineistotyypin mukaan (raksi esimerkiksi sanomalehdet ja aikakauslehdet kohtaan). Hakutulos kannattaa rajata esimerkiksi vanhimmat ensin -komennolla.

Kuten sanoin, tulokseksi tulee suuri joukko Äetsän voimalaitokseen liittyviä artikkeleita. Osassa niistä voimalaitokseen saatetaan viitata vain lyhyesti. Eräät artikkelit ovat kuitenkin mainioita, kuten esimerkiksi Teknillisessä aikakauslehdessä julkaistu erittäin perinpohjainen artikkeli Äetsän voimalaitos (1.3. 1921).